Header image

Kinderparticipatie voor de toekomst van NPO Zapp

De ONLIVE-wereld van nu en de toekomst 

Tijdens de ‘Week van de Toekomst’ van NPO heeft FamilyFactor voor NPO Zapp een hackathon georganiseerd. Met als doel ‘ontwikkeling van innovatieve ideeën in co-creatie met de doelgroep kinderen’.

'Enorm bedankt voor jullie bijdrage aan de Week van de Toekomst van de publieke omroep met de hackathon en kinderparticipatie. Mede dankzij jullie kunnen we terugkijken op een inspirerende week. Het was weer een feest om met jullie te werken!'
- Simone Mutsaers - Innovatie adviseur NPO -

FamilyFactor aanpak

Samen met het innovatieteam heeft FamilyFactor voor de hackathon het thema ONLIVE bedacht. Een belangrijk trendgebied dat staat voor de toenemende mate waarin de ONline wereld en de ‘echte wereld’ (LIVE) met elkaar verweven zijn en elkaar kunnen versterken, met name voor Generatie Alpha en GenZ. Aan de hackathon hebben makers van de NPO omroepen deelgenomen, innovatiemanagers én kinderen van 8-11 jaar. 

Kinderparticipatie centraal in onze aanpak

  • Voorafgaand aan de Hackathon zijn we met kinderen in gesprek gegaan over ‘de ideale ONLIVE wereld van de toekomst’.
  • Onze visualiser heeft de resultaten samengevat in een aantal verschillende, ‘ideale ONLIVE werelden’ met thema’s die naar voren zijn gekomen zoals talentontwikkeling, inclusiviteit, natuurbescherming en mentale gezondheid.
  • FamilyFactor heeft een inspiratiepresentatie gegeven aan de start van de Hackathon.
  • De medewerkers van NPO zijn in 6 verschillende groepjes (teams) met creatieve werkvormen aan de slag gegaan.
  • In co-creatie met kinderen (carrouselvorm) zijn, met een aantal inspiratie-werkvormen, de ideeën vervolgens aangevuld, getoetst, verrijkt en verdiept. Onze visualiser heeft de ideeën gevisualiseerd.
  • De NPO Zapp-teams presenteerden hun ideeën vervolgens aan de kinderjury.

Zapp Wereld in Roblox

De Zapp Wereld in Roblox is het winnende idee geworden.

Binnen 6 weken na de lancering is deze Zapp Wereld door bijna 92.000 unieke spelers ruim 223.000 keer bezocht. In de game kunnen kinderen de Zapp Wereld verkennen. Zo is er op het Zapp Awards-eiland, net als tijdens de echte Zapp Awards, een Groene Loper. Daarnaast kunnen spelers deelnemen aan diverse activiteiten zoals fotograferen in de studio, rollen aannemen als stylist, regisseur, cameraman of presentator, en munten verzamelen en inwisselen voor de coolste outfits. Het NOS Jeugdjournaal en de Earth Challenge zijn ook te vinden in de Zapp Wereld.

Header image