De ONLIVE-wereld van nu en de toekomst
Tijdens de ‘Week van de Toekomst’ van NPO heeft FamilyFactor voor NPO Zapp een hackathon georganiseerd. Met als doel ‘ontwikkeling van innovatieve ideeën in co-creatie met de doelgroep kinderen’.
Samen met het innovatieteam heeft FamilyFactor voor de hackathon het thema ONLIVE bedacht. Een belangrijk trendgebied dat staat voor de toenemende mate waarin de ONline wereld en de ‘echte wereld’ (LIVE) met elkaar verweven zijn en elkaar kunnen versterken, met name voor Generatie Alpha en GenZ. Aan de hackathon hebben makers van de NPO omroepen deelgenomen, innovatiemanagers én kinderen van 8-11 jaar.
De Zapp Wereld in Roblox is het winnende idee geworden.
Binnen 6 weken na de lancering is deze Zapp Wereld door bijna 92.000 unieke spelers ruim 223.000 keer bezocht. In de game kunnen kinderen de Zapp Wereld verkennen. Zo is er op het Zapp Awards-eiland, net als tijdens de echte Zapp Awards, een Groene Loper. Daarnaast kunnen spelers deelnemen aan diverse activiteiten zoals fotograferen in de studio, rollen aannemen als stylist, regisseur, cameraman of presentator, en munten verzamelen en inwisselen voor de coolste outfits. Het NOS Jeugdjournaal en de Earth Challenge zijn ook te vinden in de Zapp Wereld.